Какво всъщност се крие зад това заглавие? Дали спад в купуването на облекло и обувки, спад в продажбите на модни аксесоари или пък загубата на авторитета на модните къщи и дизайнери, което от своя страна довежда до нови начини на поведение на потребителите, що се отнася до модата и пазаруването на дрехи.
Сложно е да се определи точно какво се случва, защото статистическите данни на европейско ниво посочват, че търговията на дрехи и модни аксесоари е намаляла с поне 4%, но за сметка на това доходите от онлайн-шопинг на облекло и обувки са се повишили многократно.
Заради безработицата в Европа и бавното излизане от кризата се очертава, че и 2016 ще бъде година на загуба за модната индустрия, просто защото средностатистическите семейства харчат по-малко за мода. Като общото понижение на продажбите важи както за дрехите, така и за обувките. Единствен водещ канал, който не само че увеличава приходите си, но и предлага възможност за намирането на облекло по-вкус, стил, мярка или дори каприз, си остава – електронната търговия. Затова е логично повече модни къщи да се насочват към този начин на правене на бизнеса си, защото това осигурява много по-широк спектър от потребители.
Що се отнася до загубата на потребители, това са хората над 35 годишна възраст, които харчат все по-малко за облекла, като тенденцията е особено осезаема при мъжете. Статистиката не лъже в това отношение – спадът на европейско ниво е с 4% на годишна база. Естествено спадът в пазара на облекла се забелязва най-вече при по бедните страни, а страна като Италия, която се смята за основоположник на модната индустрия също бележи особено голям спад.
Най-потребяващи са така нареченото милениум поколение и тинейджърите, които обаче нямат ясно изразен стил. Те нямат възпитанието и доверието в модните авторитети и затова често пазаруването, облеклата, обувките и модните аксесоари при тях са обекти лишени от ясна съдържателна идентичност.
Онлайн-пазаруването на дрехи е реален шанс за модната индустрия да възвърне позициите си сред изгубените потребители в последните години. Чрез предлагането на различните модни решения онлайн и правилното обръщение към клиентите, съвсем скоро модата може да възвърне загубеното доверие и да върне интереса към себе си. Защото това не е само икономически въпрос, а и въпрос на стил, усещане и култура.